EMMK logo Eesti Motomatkajate Klubi - Estonian Touring MC Mootorratta pilt
  alumine logo osa
Klubi KlubiUudised UudisedMotomatkamine MotomatkamineKontakt Kontakt
motosygis (3).JPG
Klubi
Esileht Esileht
Uudised Uudised
Klubi Klubi
Motomatkamine Motomatkamine
- - - - - - -
MotoSügis MotoSügis
- - - - - - -
MotoSurvival MotoSurvival
Talvekas Talvekas
Esileht arrow Klubi arrow Rataste lood arrow Minu rataste lood, osa 2
Minu rataste lood, osa 2

Ma küll  mõtlesin oma naiivsuses, et Roigas jääb mulle mitmeks-setmeks aastakeseks veel, aga siis silmasin üht saksa müügikuulutust, milles pakuti normull hinnaga mitte väga katkist...

 

BMW R 1150 RT nimega Tupeveera

B2 ,70 kW @ 7250 rpm,  100Nm @ 5500rpm, õhk-õlijahutus, integraal ABS,  paaki 25,2 l , 6 käiku.

Tegelt tõin ma ta müügiks. Aga tegin ta korda, riputasin valed numbrid külge ja õkva ARK-sse esmast ülevaatust tegema. Selle mõne kilomeetri peale need müügimõtted jäidki.

Ma nimelt sain selle lühikese aja peale aru, et just see ratas on SEE matkaratas ja eelnevad liikurid on olnud ainult vajalikud vaheetapid SELLENI.

Kurat- sakslased on oma perfektsionismis osanud teha ideaalilähedase touring-ratta. Kohe näha, et asi on valmistatud mehe mõõtu mehele. Või mehe mõõtu naisele. Ja seda meest-naist pole mitte pildi pealt nähtud.

Täiesti perfektne ergonoomika. Kõik istumis- ja kinnihoidmisasjad on millimeetri pealt oma õiges kohas. Sadul pole enam sihuke piinapink nagu GS-il. Nagu mootori numbrid ütlevad, on tegu vägagi lokomotiiviliku jõuallikaga. AGA… Erinevalt GS-ist on selles mootoris veidi sportlikkuse hõngu. Kui sumot saab spordiks nimetada. Isteasend on ka tiba eee… kallutamisele õhutav. 6-s käik pole ka mitte liigne lisand.

Mootori poolest meenutab ta pigem FJ-i. Elika on sama innukas edasilükkaja ja möödasõitude sooritaja. Hüper- super!  Pole sihukest möödasõiduvõimaluse jahtimist, mille tingisid 13 puuduvat kilovatti GS-I puhul. Lihtsalt keerad paremat kätt parasjagu seesoleva käiguga. Nii lihtne see ongi. Mootor ise annab väga head tagasisidet. Elika sa lihtsalt TEAD, millal tuleb käiku vahetada. Jalatappide vibra ütleb seda väga selgelt.

RT-l on kohutavalt suur ja kallis tuli, mis paraku lähitulena eriti oma mõõtmeid ei õigusta. Suurepärasks lisandiks on põhitule sees olevad 2 udutuld.

Pidurid… Mnjaa… Vaata piduritega  pingutasid sakemannid nüüd küll üle. Ma ei saa nagu kuidagi aru, milleks kuradiks on NII suurte piduriketastega rattale vaja veel elektrilist pidurivõimendit. Pealegi vigiseb viimane kogu aeg üsna vastiku häälega. No ja see fucking lingitud pidurite süsteem. Elika tagapiduri vajutamisel rakenduvad ülima agressiivsusega ka esipidurid. Pidurid on suhteliselt tundetud ja ilma igasuguse tagasisideta. Seejuures aga ülivõimsad. Munad on alati ohus. Aga see on juba pigem harjumuse asi.

Mulle pole kunagi meeldinud ülisuured rattad. GoldWing oma plebeilikus pompöössuses, Pan European oma rafineeritud igavuses. Rääkimata läikivatest ratastest, millest pool kaalu moodustab kroom. RT on ka väga raske ratas oma 280 kilose tühimassiga. Aga see ei häiri. Ma ei mõtle siin jalakäija kiirusega ukerdamist kuskil ummikus, mis teeb ta paratamatult kohmakaks. Ma mõtlen käitumist maanteel ja kurvides, kus kogu rasvkude kaob kuhugi ära  ja ta muutub kergeks ja graatsiliseks nagu iluvõimleja linade vahel. Ausalt- kurvides on väga vähem tööd teiste touringute (va BMW) ja väga paljude universaalratastega võrreldes. Ta sõidab ise kurvidest läbi. Kui juhtud mingi vea tegema, on see ülima lihtsusega korrigeeritav.  Jällegi aplaus Tele- ja Paraleverile, mille leiutamise eest tuleks BMW inseneridele püstitada memoriaalpark või anda mõnele kiirabihaigla traumaosakonnale Teleleveri nimetus.

Kerest ja lisavidinatest niipalju, et gondel töötab imehästi, rattal on ka elektriliselt tõstetav klaas, mis ka toimib. Paraku tekitab ta kiivris päris arvestatavaid mühinaid ka kohinaid. Ja kui kerida klaas ülemisse asendisse, hakkab keegi hirmsa jõuga teie keha ettepoole nügima. Soojendusega käepidemed muidugi. Peeglitest näeb väga hästi ja peegli korpused on ehitatud nii, et suunavad tuule käte pealt ära. Kindalaegas, mida saab kasutada ka raadio pesana. Viimasel ma mingit otstarvet ei näe. Sestap asuvad panipaigas palju vajalikumad asjad nagu joodikujala tugiplaadike, kettalukk, varukindad, rehviparanduskomplekt ja veel igasuguseid asju. Sellest saab välja lugeda, et panipaik on päris suur.

Kaassõitja koht on välimuse järgi selline, et teite kallis kompanjon ja (tulevaste) laste ema veedab seal nurinata palju-palju tunde, samal ajal teie kuklasse maasikat imedes.

Kohvrid… No paganakuradipersevõtkuteidneetudsaksaidioodid!!!!!!!!!!!!!!!! Mis kägana mõtted teil peas ringi krõbisesid, kui te nende mahtu ja sisekuju arvutasite. Mõnel inimesel pole krediitkaarti ja oma deebetplastikut hoiab ta rahakoti vahel, mitte matkaratta küljekohvris! Selle puuduse kompenseerimiseks soovitan MITTE osta bemmi originaaltoppi 5 miljoni euro eest, vaid GIVI Maxia 52 liitrise kasti. Kahekesi reisides peab olema küll väga leidlik, et oma kola isegi eelmainitet GIVI topiga ära mahutada. Kurb.

Hooldamise koha pealt. Lihtne, kui asi ei puuduta elektrit. Praktiliselt sama, mis GS, aga plastikut tuleb rohkem küljest ära võtta. Tegelikult saab elementaarsed asjad nagu õlide-filtrite (v.a. bensufilter) vahetuse ära teha ilma plastikut maha katkumata. Pritsungipeade sünkimiseks tuleb eemaldada parempoolne suur paneel. Sinna ei saanud ju ometi luuki teha ega midagi, onju.

Johtuvalt  pidurisüsteemi omapärast on näiteks pidurivedeliku vahetus aeganõudev ja tülikas. Tal on nimelt kaks erinevat pidurikontuuri. Üks on töö osa, mis mõjub otseselt piduritele ja teine on juhtosa, mis annab pidurivõimendile teada kui palju powerit peab ratastele suunama. Selleks, et pidurivedelikku vahetada, tuleb küljest ära lammutada pea kogu plastik ja maha võtta bensupaak. Tööosa vedeliku anumad on ABS-I pumba küljes. Samas asuvad ka juhtosa õhutusventiilid. Päris keeruline, aga tehtav. Materjali saab Internetist kui veidi tuhnida. Haynesi manuaal ütleb, et pöörduge diileri poole. DUH!

Ma pole küll sõitnud kõigi maailma touring ratastega, aga SEE ratas on kindlalt vist Top 3-s. Paljude mootorrattaajakirjede testid ütlevad sama, muuseas. Ja nad ei valeta.

Väikeseks kirsiks tordi peale. Bensukulu jääb Tupeveeral alla 5 liitri sajale. Tehke järgi, kes oskavad. Ja mul pole eriti alaarenenud gaasikäsi.

 

Ja nüüd kolin ma hoopis teise taldrikusse. Selleks on:

Honda CB 900 F Hornet

R4, 80kW @ 9000 rpm (kui teil on reg tunnistusel 81 kW, siis teite liikur on vist pärit Itaaliast. Lõunamaa värk- seal on kõik pikem), 91 Nm @ 6500 rpm, vesijahutus, sissepritse, tippkiirus 230 kmh, 6 käiku.

Kui Sul, armas lugeja, on plaan soetada nakedit, siis ära enam mõtle, lihtsalt osta! Ja sa ei kahetse.

80kW ei tundu just eriti muljetavaldavad, aga… See mõõkhambuline tiiger küülikunahas paiskab sind hüsteerilise entusiasmiga edasi iga jumala kord kui sa gaasi keerad. Ma ei ole usklik, aga Jeesuse sita nimel! Kuidas see asi edasi käib. Keera gaasi  ja  6000 pöörde juures vajavad randmed juba lahaseid. Ta sosistab oma istme all asuvatest summutitest käheda sensuaalse häälega: ,,Nüpelda mind! Veel! Kõvemini!‘‘ Ja sa nüpeldad. Ja kuidas veel! Kui sa enne pidasid ennast peaaegu seadusekuulekaks liiklejaks, siis see illusioon kaob kiiresti kuhugi tahhomeetri 9500 pöörde punase joone taha. Liiklushuligaan, rsk! Mida kuradit oli sul vaja + 80 kiirustel teha täiesti põhjendamatid möödasõite ja kräunutada mootorit 160kmh teise ja kolmanda käiguga?! Lollakas oled vä?!

Pole vahet, oled Sa õnnetu keskeakriisi põdev pereinime, kelle kena ja armas noorpõlvekallim on osutunud frigiidseks vereimejast bitchiks ja Sul on seitse last, kelle Sa oled valmis treinud oma idiootsetes unistustes suurest perest ja õunapuuaiast ja elad  ikka Lasnamäe kolmetoalises. Või oled Sa noor mees, kelle veri viibib enamuse ajast  umbes meetri jagu ajust madalamal ja verevaeses ajus tuksub ainult üks primitiivne mõte. Sa ronid selle ratta pealt maha ja su näol on debiilselt õnnelik naeratus.

Horneti  välimus on sihuke modernselt klassikaline. Ilus ümmargune tuli uuema aja persekujuliste valgusallikate asemel. Lihtne ja maitsekas. Üldse kipuvad tänapäeva kaherattalised üledisainitud olema. Mõne aasta pärast vaatad sihukest kirvega tahutud tagumikku meenutavat kunagi nii moekana tundunud liikurit ja mõtled, et mida v….

Aga klassika on ikka kena silmale vaadata.

Pidurid on täpselt nii head kui vaja, mootorist oli juba juttu, ergonoomika on super elika ei pea ratta seljas köögutama nagu kõhuvalus embrüo. Kellad on lihtsad ja hästi loetavad.

Ma mõtlesin, et milleks talle  on paigutatud madalam ja tiba laiem lenks. Põhjus selgub kiirusel 160+. On ikka hea ennast ratta küljes kinni hoida küll. Kusjuures ka suure kiirusega sõites ei teki märja pesu tunnet. Isteasend ei kurna kah. Mis nakedi puhul väga positiivne on- kiiver on täiesti vaikne. Iste on suhteliselt lakooniline ja suht õhukese polstriga, aga väga mõnus. Tagaiste nii muljetavaldav ei paista.

Juhitavus on sihuke kergelt närviline, samas on kõik alati kontrolli all. Suur Bandit tundub Hornetiga võrreldes suht kohmakas olevat. Väikestel kiirustel on ka väga hea manööverdada. 600-se Hornetiga oli (vist) tiba kergem.

Ahjaa. Paaki on 19 liitrit. Kütusekulu veel paraku pole välja arvutanud. But Who Cares!
Ahjaa nr.2. See ratas on orgasm (sõltub orgasmist muidugi)
Ahjaa nr.3. Teatud tingimustel sobiks isegi matkarattaks.
Ahjaa nr.4. Vaata Ahjaa nr.2

 
Järgmine >